fredag 13 september 2013

KD vill ha kvar kravet på sterilisering vid könsbyte

Det är skrämmande att detta inlägg fortfarande är aktuellt: 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hbt-politiken-tynger-kd_6286588.svd

Detta beslut visar verkligen vilket sorts parti kd är: Ett dogmatiskt, ”moralistiskt”, konservativt och ett respektlöst parti. Det är respektlöst mot demokratin, men också mot de människor som på grund av sin sexualitet blir utestängda i vårt samhälle. Jag kan inte säga att jag blev särskilt förvånad över beslutet.

Jag är faktiskt ganska glad över kd:s beslut, eftersom klarspråk är bra. Äntligen kan man tydligt se vad kd verkligen står för och jag hoppas att detta blir en väckarklocka för många Kd-väljare m.m Jag undrar: Var finns försvaret för människans integritet? Äger staten människokroppar? Jag trodde vi hade lämnat detta människoförakt bakom oss, men tydligen har det bara legat och "vilat" inom Kd.

Maria Larsson menar på att Kd:s ställningstagande inte är något unikt utan det är i linje med flera andra länder i EU. Vad spelar det för roll? ”Om man byter kön är det också rimligt att man väljer bort könsspecifika egenskaper från sitt gamla kön. Jag blir upprörd när man jämför detta med tvångssterilisering. Det handlar om att man på frivillig väg valt att byta kön.” Taget - http://www.syd.se/nyheter/inrikes/kdbehaller-steriliseringskrav_6286778.svd

   
Menar hon inte?: - ” Man har frivilligt valt att sterilisera sig.” Jag tror att Maria Larsson tycker att ordet tvångssterilisering är jobbigt på grund av att det är omöjligt att vifta bort. Tvångssterilisering är det absolut mest tydliga beviset för kd:s förakt mot både transsexuella och människors rätt till att få bestämma hur deras egna kroppar ska få se ut.  Det som sker och har skett när det gäller sterilisering av transsexuella har kallats: oetiska påtryckningar, känslomässig utpressning, manipulation, maktmissbruk och tvångssterilisering. Använd dess rättmätiga namn tvångssterilisering!

Maria Larsson talar mycket om att man inte ska inkräkta i människors vardag. Det ska alltså finnas någon form av personlig frihet. Var finns den i detta förslag? Maria Larsson talar emot sig själv när hon säger att man inte vill inkräkta i människors vardag. Antagligen blir Maria Larsson väldigt upprörd över att hon måste ta transpolitik på större allvar. Jag tycker det är hemskt att Sveriges biträdande socialminister anser sig ha rätt att bestämma hur andra människors kroppar får se ut.

Avslutande kan jag säga att jag ger ett plus till Caroline Szyberg, som talade för ett avskaffande av sterilisering. http://carolineszyber.se/2011/06/anforan...tvangssterilisering/ Det gör att jag känner ett visst hopp för Kd. Problemet är bara att det tyvärr är för många Maria Larsson-människor inom Kd och det verkar som är det är dessa människor som styr partiets åsikter. - Hälsningar Farbror Blå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar