söndag 13 oktober 2013

Vad är en nerv?

Jag brukar säga att jag inte har några nerver, vilket självklart inte stämmer, men nervositet känner jag väldigt sällan. Detta är ännu ett steg när det gäller psykologi, evolutionslära, självkännedom etc. här på bloggen. Fråga nummer ett när man börjar prata om nerver är naturligt: Vad är en nerv. (Källor kommer jag att redovisa lite längre fram)


Nervsystemet
”Nervsystemet transporterar och sköter information”
Vad är en nerv? En nerv är en samling ”trådar” som leder impulser i kroppen från olika organ som till exempel: hjärnan, (ryggmärgen) och muskler. Nervceller har en cellkropp och två olika utskott kallade axoner och dendriter. Axoner leder impulser från nervcellens kropp, medan dendriterna leder impulser till nervcellens kropp. Man delar upp kroppens nerver i sensoriska, sammanbindande och motoriska nerver. Flera nerver består av massvis av nervceller ex. synnerven består av mer än 500 000 nervceller. Nerver har ett fettlager runt sig som skydd. Fettlagret är elektriskt isolerande för cellen. Nerver gör oss medvetna om vår omgivning. Det är även viktigt att poängtera att nervcellens ”trådar” (utskott) är endast 1- 5 mikrometer långa. - Hälsningar Farbror Blå
 
Härlig personal och det är helt "normala" priser. Det är inte mitt favoritställe, men ett fullt gångbart alternativ.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar