Det är vi som är
90-talisterna!
PM- Texten och bilden jag har valt handlar om vad vi
ungdomar strävar efter i livet. Artikeln är skriven av Johanna Brydolf,
publicerad i Upsala Nya Tidning 1.6.2011 och menar på att 90-talist
generationen strävar efter att förvalta och värna om kärnfamiljen. Ett citat från artikeln är:
”- Nu håller det på
att ändras. Man återgår till gamla grundvärderingar. Ungdomar i dag fokuserar
på familj och jobb och ser på allsång på Skansen, säger Thomas Fürth.” Det
visar upp att han har en brist på verklighets förankring, eftersom de gamla
inte är något som är viktigt för dagens ungdomar. Det enda som ungdomar har i
och med internet är förändring och därmed kan de inte fästa sig vid olika
saker. Ungdomar idag precis som jag själva är experter på att byta intressen
genom Youtube, facebook, twitter m.m.7
Bilden är publicerad på metrobloggen 22 november 2011 och är
en bild på ”Blondinbella” eller Isabella Löwengrip som hon egentligen heter som
kanske inte kan vara en symbol för hela dagens ungdomsgeneration, men är en
symbol för hur mycket ungdomar satsar på karriär idag. Det är att få utlopp för
sin talang som är det väsentligaste. Hon
använder ungdomars strävan efter förändring för att få sitt varumärke att
höjas. Kärnfamiljen och det gamla är något som Media språkar och väller över
oss med alternativ och chanser ”Tjänar mest i Sverige-listor” m.m. Det finns
ingenting i media världen eller i mitt ”vanliga” liv som styrker det artikeln
menar på.
Förändring är inte dåligt bara något som gör att det som har
varit förändras och bevaras. Nytt tänkande är ett signum för ungdomars
nyskapande tänk. - Hälsningar Farbror Blå
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar